torsdag 19 mars 2009

Den sällsynta fjordfinken

Häromdagen hade vi besök i trädgården av ett exemplar av fjordfinken. Denna art har förekommit i Skandinavien under mycket lång tid och det står att läsa om den att den är mycket härdig och är skicklig på att hitta föda även i karga klimat. För att överleva de hårda vintrarna lägger den gärna upp en fettreserv under sommarhalvåret, men uppskattar naturligtvis om vi förser den med föda även under vintern! Den har en kraftig kroppsbyggnad och framför allt fjäderdräkten ovanför halsen skiljer den från liknande arter. Till färgen smälter den väl in i vår skandinaviska natur, och kan till och med vara svår att upptäcka i ängsmark när gräset vissnat ner. Till skillnad från andra finkarter får fjordfinken vanligtvis bara en unge -vilket kan vara ett skäl att den numera är ganska sällsynt- och ruvningstiden är också betydligt längre.

Klicka här om ni vill se en bild på fjordfinken! Här kommer en till!

Annika, ornitolog

3 kommentarer:

  1. Hahaha, underbart att ni en sådan tjusig fjordfink borta hos er. Har själv haft en norsk fjordfink med liknande fjäderdräkt boendes i min trädgård, men det var länge sedan nu.
    /Sylvia

    SvaraRadera
  2. Åh, såna fjordfinkar vill jag också ha vid mitt fågelbord!
    /Lena

    SvaraRadera
  3. Hi Hi där lurade du allt mej, tänkte fjordfink den har jag aldrig hört talas om. Men det har jag ju :-D hennes namn var Sara.där ser man...
    / Gunilla

    SvaraRadera